D vitamin för vuxna Allt du behöver veta om D-vitamin Sitemap

d vitamin för vuxna

Yoga kroppen stark och skapa inre frid! Mindfulness för att hitta lugnet! Ayurveda - vilken kroppstyp är du! Beräkna ditt energibehov! Beräkna ditt  BMI! D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. Barn och vuxna som inte äter berikade livsmedel*, 10 µg. Barn och vuxna som bär. Behovet av D-vitamin ändras med ålder och kön. Friska vuxna bör inte få i sig mer än mikrogram ( IE) per dag enligt det Europeiska livsmedelsverket . För ålder år: droppar ger mikrogram vitamin 4 droppar per dag ger 8 µg ( IE) vilket motsvarar % av DRI (Dagligt Referensintag). OBS: Om du har förhöjt kalcium eller fosfat i blodet bör du inte ta tillskott av D-vitamin. Det är viktigt att inte få i sig för mycket D-vitamin då det är giftigt och kan leda till för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. För lite D-vitamin ger å andra sidan sämre skelett. Friska vuxna bör inte få i sig mer än mikrogram ( IE) per dag enligt det Europeiska. Men den som äter flera olika kosttillskott, som innehåller D-vitamin, kan få i sig för mycket. Enligt Europakommissionen bör vuxna inte få i sig mer än mikrogram per dag vilket innebär IE. wat zijn de gevolgen van obesitas D-vitamin har i många studier testats (tillsammans med kalcium) för att stärka skelettet även hos vuxna och motverka benskörhet. Det har bevisats ge starkare ben, minskad risk för benbrott och minskad risk för . Livsmedelsverket om D-vitamin. Livsmedelsverket är mera restriktiv i sina rekommendationer kring D-vitamin än många forskare. Deras rekommenderade doser ligger på IE (Internationell Enhet) för barn över två år och vuxna samt IE för mindre barn, gravida och ammande kvinnor och personer över 60 juscg.niwom.seående rekommendationer håller dock på att ses över. Populärvetenskapligt om forskning inom medicin och hälsa. Läs mer. D-vitaminbrist är vanligt i vår del av världen.


33 34 35 36 37 38 39